Sākums Kas mēs esam Kontakti Jūsu ieteikumi un jautājumi Reklāma Mobilā
VDK kartotēka

Iesaki rakstu: Twitter Facebook Draugiem.lv

Paaudžu konflikti ir bijuši vienmēr. Paaudžu konflikts ir cilvēces sociālās esamības atribūts. Paaudžu konflikta socioloģija pastāvēja pirms socioloģijas zinātnes rašanās. Eiropeīdu daiļliteratūrā paaudžu konflikts atspoguļojās ne tikai Šekspīra un Turgeņeva „tēvu” un „dēlu” attiecībās, bet jau antīkajā dramaturģijā.

Paaudžu konflikti principā ir bijuši katrā laikmetā. Vienīgi varēja atšķirties to agresivitātes pakāpe un pretrunu saturs.

Piemēram, Raiņa jaunībā daudzās latviešu ģimenēs „tēvu” un „dēlu” pretrunu saturs galvenokārt riņķoja ap konservatīvo un modernizēto saimniekošanas veidu zemes apstrādāšanā, lopkopībā, viensētas iekārtošanā. Paaudžu konflikta agresivitātes pakāpe bija ļoti niecīga. Gandrīz nebija. Visbiežāk bija tikai asprātīgi komplimenti vienam par otru, par ko liecina vecāku raksturojums Raiņa vēstulēs māsām un dienasgrāmatas ieraksti par tēva saimniecisko darbību. Abas puses viena pret otru izturējās ar dziļu cieņu. Audzinot „dēlus”, vecāki viņos nostiprināja bībeliski mūžseno sirsnīgo un labestīgo pietāti pret senčiem. Vecāku vairāk vai mazāk agresīva kritika nebija iespējama. „Dēli” to nepieļāva.

Paaudžu konfliktiem vienmēr ir objektīvs pamats. Objektīvais pamats ir kultūras mainība. Kultūra nav stagnants. Kultūra nav kaut kas tāds, kas ir apstājies, sastindzis, bez kustības. Kultūrai vienmēr piemīt dinamika. Arī tad, ja par kultūras dinamiku neviens īpaši nerūpējās un speciāli netiecās panākt kultūras dinamiku. Kultūrai vienmēr piemīt dinamika tāpēc, ka kultūras īpašnieki ir dinamiskas būtnes. Cilvēki nav iedomājami bez darbības un uzvedības norises, spraiguma, kustības. Cilvēki ir radošas būtnes. Cilvēku radošums neizpaužas tikai zinātnē un mākslā. Izpaužas arī zupas vārīšanā, malkas skaldīšanā, mājas celtniecībā, deguna slaucīšanā, frizūras veidošanā, kaimiņa sveicināšanā, alus dzeršanā, puķu dobes formā, ielas bruģējumā, govs slaukšanā utt.

Neaiztiksim etnisko homeostāzi. Tā liecina par izņēmuma gadījumiem. Ļoti reti cilvēku dzīvē nekas nemainās daudzu paaudžu laikā. Etniskā homeostāze jau sen vairs neattiecās uz „baltajiem” cilvēkiem. „Balto” cilvēku kultūrai acīmredzot vienmēr piemita kultūras dinamika. Etniskā homeostāze ir Āfrikas un Latīņamerikas džungļos dzīvojošo cilšu kultūras īpašība. Tāds ir tradicionālais etnogrāfiskais priekšstats. Tam ir daudzi pierādījumi.

Kultūra nav stagnants. Taču starp kultūras īpašniekiem var būt stagnāti. Tātad var būt cilvēki, kuri dievina vecas metodes, vecu kārtību, vecas sistēmas. Stagnāts nav tas pats, kas visos laikmetos populārais konservators. Stagnāta mentalitātes centrā ir stūrgalvīga neiecietība. Pat var teikt – aprobežota stūrgalvība. Konservatora mentalitātes centrā ir izteikti kritiska attieksme. Pat var teikt – pārlieku kritiska piesardzība pret visu jauno, nepārbaudīto, nezināmo. Konservators vēlas vispirms 100 reizes nomērīt un tikai pēc tam nogriezt. Tas nav tas pats, kas stagnāta vēlēšanās. Stagnāts vispār nevēlās kaut ko jaunu darīt, pieņemt, atļaut u.tml. To nepieļauj stagnāta intelekta sastingtība. Konservatora intelekts ir elastīgs intelekts.

Paaudžu konflikts ir kultūras iekšējais funkcionālais konflikts. Tā funkcija ir veicināt kultūras attīstību. Kultūras īpašnieki ir dažādi. Pastāv dažādas sociālās grupas. Tajā skaitā sociālās vecuma grupas, - „tēvu” grupa, „dēlu” grupa. Starp sociālajām grupām rodas dažādas pretrunas. Tiek meklēti kompromisi, kas ir pozitīvs avots konstruktīviem kultūras pārveidojumiem – kultūras inovācijām.

Paaudžu konfliktiem ir atšķirīga ne tikai agresivitātes pakāpe un pretrunu saturs. Vēl ir atšķirīga intensitāte. Sastopami mazāk intensīvi paaudžu konflikti un ļoti intensīvi paaudžu konflikti. „Tēvu” un „dēlu” attiecības var būt bez spraiguma un spēcīguma, bez augstas iedarbības pakāpes un minimāla ražīguma. Taču var būt ļoti intensīvas attiecības, kad paaudžu konflikta intensitāte izraisa spilgtu un radikālu iznākumu. Tā tas parasti ir pārejas laikmetos, kad kultūra būtiski mainās. Relatīvi mierīgajos vēsturiskajos posmos starp pārejas laikmetiem paaudžu konflikti nav intensīvi.

Mūsdienu unikālajā pārejas laikmetā paaudžu konfliktam ir milzīga agresivitātes pakāpe un intensitāte. Pretrunu saturs aptver cilvēka darbības, uzvedības un komunikācijas visu spektru. Turklāt nav runa par pretrunām, bet gan par antagonismu. Paaudžu konfliktā tiekamies ar pretēju tendenču, naidīgu spēku cīņu un neatrisināmām pretrunām ne šodien, ne rītdien.

Latvijā „dēli” uzskata, ka „tēvi” ir smagi un neārstējami slimi. Viņi ir inficēti ar šauri ierāmētu skatījumu uz pasauli, sekliem un bīstami novecojušiem padomju laika stereotipiem par politiku, par to, ko drīkst darīt un nedrīkst darīt. „Tēvi” neļauj izvērsties talantīgajiem jauniešiem, jo ražošanas resursi atrodas vecās paaudzes korumpēto politiķu pārziņā.

„Tēvi” neklusē un atbild „dēliem”. Atbildē populārākais ir „tēvu” satraukums par jaunās un vidējās paaudzes vieglprātīgo attieksmi pret dzīvi, bez jēgas burzoties ap patērēšanu un izklaidi. „Tēviem” ļoti nepatīk korupcijas un zagšanas milzīgā izplatība jauneklīgo valsts un pašvaldību ierēdņu kontingentā, viņu alkatīgā gatavība iztirgot svešiem nacionālās bagātības, patriotisma trūkums un verdziskā pielīšana Rietumu kaklakungiem. „Tēvus” ļoti satrauc jaunatnes necienīgā attieksme pret pagātni, rusofobijas, nacisma un antisemītisma iezombētība.

Tāda bija līdzšinējā izpratne par latviešu paaudžu konfliktu. Taču visjaunākie latviešu sabiedriskie notikumi aicina pārskatīt paaudžu konflikta lokālo iedabu. Ļoti spēcīgs iemesls kļuva kņada ap Stambulas konvenciju. Šī kņada liecina, ka uz paaudžu konfliktu nākas lūkoties pilnīgi citādāk, nekā tas tika darīts līdz šim.

Latviešu paaudžu konflikta pretrunu saturs, agresivitātes pakāpe un intensitāte acīmredzot nav tikai dažādu vērtību sistēmu sadursme. Runa nav tikai par sociālisma un liberālisma, reālisma un postmodernisma, racionālisma un iracionālisma, demokrātijas un totalitārisma, sociālistiskā valstiskuma un ģeokrātiskā valstiskuma, reliģiozitātes un sekularizācijas, sociālisma ekonomikas un tirgus ekonomikas, vispārcilvēciskās morāles un liberāli plurālistiskās morāles vērtību sadursmi. Latviešu paaudžu konfliktam noteikti ir zināma specifika. Noteikti ir lokālais rakurss.

Latviešu sabiedrībā paaudžu konflikts nav tikai dažādu filosofisko un politisko uzskatu, ideoloģiju un ekonomisko mācību, estētisko un morāles vērtību konflikts. Tas patiesībā ir ievērojami dziļāks konflikts. Tas skar cilvēka cilvēciskuma pamatus. Skar tos cilvēciskuma pamatus, kuri cilvēku atšķir no citām dzīvajām radībām un vispār cilvēku padara par cilvēku – Homo sapiens.

Izrādās, visdziļākajā būtībā tas ir konflikts starp civilizētību un mežonību, izglītotību un neizglītotību, zināšanām un tumsonību, garīgumu un bezgarīgumu, inteliģenci un barbarismu, cilvēkiem un postcilvēkiem, labo un ļauno, gaismu un tumsu, Dievu un Sātanu.

Stambulas konvenciju aicināja ratificēt jaunāko paaudžu hominīdi. Viņu rīcībā atklājās gan fundamentāla neizglītotība un tumsonība, gan bezgarīgums un barbarisms, gan mežonība un sātanisms. Tātad atklājās atavistiskas izpausmes, kuras cilvēkam ir palīdzējusi pārvarēt izglītība, audzināšana, zinātne, māksla, reliģija, ideoloģija. Šodienas civilizācija un kultūra uzskatāmi liecina par mūsdienu cilvēku kardinālo attālināšanos no senajiem senčiem raksturīgajām īpašībām. Turpretī latviešu jaunāko paaudžu garīgais satvars liecina par atavismu.

Ļoti riebīgi atklājās mežonība un sātanisms. Tas izpaudās totāli necienīgajā attieksmē pret reliģiju, Baznīcu, Latvijas reliģiskajiem līderiem. Tā pret reliģiju, Baznīcu, reliģiskajiem līderiem izturas tikai mežoņi, barbari, tumsoņas, ļauno garu pārņemti nekrietni cilvēki.

Esmu pārliecināts, ka latviešu sabiedrībā pirmo reizi tik riebīgi atklājās mežonība un sātanisms. Latvieši nekad nav bijuši pārāk reliģiozi. Savā laikā par to žēlojās vācbalti. Kurzemē, Zemgalē, Vidzemē padomju laikā un agrāk baznīcēnu skaits nebija liels. Arī pēcpadomju laikā tas nav bijis lepni iespaidīgs. Turklāt aizvadītajos gados tas ir strauji samazinājies. Ateisms ir gājis plašumā.  Tas vienmēr pastāvēja. Bet agrāk nekas neliecināja par latviešu ateistu pretīgo publisko izturēšanos.

Nākas atgādināt par ateistiem. Viņi noliedz Dieva esamību. Viņi nav reliģiozi cilvēki. Viņi neapmeklē dievkalpojumu, nelūdz Dievu. Bet tas nenozīmē, ka viņi neciena reliģiju, Baznīcu, reliģiozus cilvēkus, mācītājus, bīskapus, arhibīskapus, metropolītus, kardinālus, pāvestus. Ateisti nav mežoņi, barbari, tumsoņas, ļauno garu pārņemti nekrietni cilvēki.

Diemžēl tādi izrādījās latviešu „dēli”, aizstāvot Stambulas konvenciju. Lai apmierinātu savas obskurantiskās ambīcijas, viņi Latvijas reliģiskajiem līderiem pārmeta atrautību no realitātes, muļķību izplatīšanu, nekompetenci, zināšanu trūkumu, neiedziļināšanos lietas būtībā, nevēlēšanos dzīvot saskaņā ar eiropeiskajām vērtībām, cilvēktiesību ignorēšanu, Bībeles demagoģisku un tendenciozu interpretēšanu, atsacīšanos aizsargāt sievietes no ļaunajiem vīriešiem, nevēlēšanos audzināt bērnus saskaņā ar „sociālā dzimuma” prasībām, izvairīšanos realizēt bērnu seksuālās audzināšanas programmas bērnudārzā, pamatskolā.

Latviešu „dēli” (sātanisma fanes un fani) nav spējīgi saprast vairākus kardinālus momentus. 

Pirmkārt, viņu „teorētiskajām zināšanām” par „genderismu”, „dzimumneintrālo audzināšanu”, „dzimumu atšķirību neesamību”, „sieviešu šķiru”, „vīriešu šķiru”, „dzimuma mainīšanu”, „sociālo dzimumu” var pievienoties tikai mežoņi, barbari, sātanisti.

Otrkārt, viņi nav spējīgi saprast, ka ir garīgi letāli nobrukuši līdz pilnīgi citiem cilvēciskuma pamatiem. Tie principiāli atšķiras no „tēvu” cilvēciskuma pamatiem. Viņu krampjaini saviebtais perversais cilvēciskums ir vienīgi nicināms un iznīcināms cilvēciskums. Tas ir „cilvēciskums”, bet nevis cilvēciskums. Arī to „dēli” nav spējīgi saprast.

Protams, par to nav jābrīnās. Sapratne ir cilvēku prerogatīva – izņēmumu tiesības un priekšrocība. Postcilvēku sapratne nav cilvēku sapratne.

Novērtē šo rakstu:

0
0

Seko mums

Iesūti ziņu
Mēs domājam, ka...

12

„Naida runas” fabricēšana un orveliskā domu kontrole

Foto"Visapkārt mums plosās naida runas uzplaiksnījumi,” - tā apgalvo tie, kuri vēlas attēlot noteiktus viedokļus vissliktākajā iespējamajā skatījumā, lai tos deleģitimizētu. Ja jūs uzdrošināsieties uzturēt atšķirīgus viedokļus par konkrētiem jautājumiem un atklāti paudīsiet šos viedokļus, tad to uzskatīs par naida runu. Nevis tāpēc, ka tā ir naidpilna, bet tāpēc, ka tiem, kas iebilst pret atšķirīgiem viedokļiem, nav nekādu pretargumentu, un tad nu tie tos apzīmē par kaut ko morāli sliktu.
Lasīt visu...

18

Politiku vairs nevērošu, bet pievienošos Viņķelei un Pūcem, lai tiktu pie vietas Eiroparlamentā

FotoMani sauc Ivars Ījabs. Esmu politoloģijas profesors Latvijas Universitātē, taču žurnālisti reizēm mani dēvē arī par “politikas vērotāju”. Lai nu tā būtu, tomēr ir pienācis laiks, kad ar vērošanu vien ir par maz. Ir jānāk darīšanai. Tādēļ esmu pieņēmis lēmumu iesaistīties politikā un kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās no Attīstībai/Par saraksta. Paskaidrošu, kāpēc.
Lasīt visu...

21

Transformeri jeb Putas vai krējums?

FotoKā vienmēr iedvesmu kaut ko uzrakstīt dod pati dzīve, bet dzīve Latvijā radošam cilvēkam ir īpaši piemērota, jo materiālu pārdomām piespēlē vai ik dienas.
Lasīt visu...

21

Kremļa ierocis

FotoLai ilustrētu ne tikai mākslas, bet arī plašāk – kultūras un cilvēka attiecības, Jānis Miezītis savā grāmatā «Būt latvietim» runā par ūdeni peldošu cilvēku. Viss, kas palīdz cilvēkam peldot noturēties virs ūdens, ir māksla (kultūra), bet viss, kas to velk uz dzelmi, ir antimāksla (antikultūra).
Lasīt visu...

21

Zagšana un tautas vara

FotoPie neliela lauku veikaliņa pienāca bārdains vīrs, sev priekšā stumjot ķerru. No tās viņš izņēma vairākus audekla maisus un iegāja veikalā. Pārdevēja viņu sagaidīja ar siltu smaidu, kas toreiz bija ļoti neparasti. Bārdainis uz letes nometa maisus un pateica, lai tajos saliekot visu, kas viņai ir. Svešiniekam, kas veikalā bija ienācis aiz neparastā pircēja, šķita, ka ir kļuvis par laupīšanas liecinieku.
Lasīt visu...

21

Nacionālā ideālisma strupceļš un humanitātes noziedzība

FotoIdeālisms tradicionāli asociējas ar atsevišķa cilvēka garīgo pasauli. Tajā ietilpst cilvēka domas, sirdsapziņas morālā pulsācija, prāta iztēles radošie sapņi. Bez visa tā cilvēkam piemīt tieksme sekot cildeniem un svētiem ideāliem. Cilvēks tic ideāliem un cenšas tos realizēt dzīvē. Ideālistiska pieeja parasti tiek slavēta, veicināta, atbalstīta, audzināta, skolota, ideoloģiski iedvesta. Ideāli vienmēr liecina par cilvēka apziņas attīstību un cilvēka morālo, estētisko, tikumisko principu daudzsološo kvalitāti.
Lasīt visu...

21

Kāpēc leftisti neieredz vīrišķību

FotoNepārtraukti skanošā leftistu mantra pauž pārliecību, ka visi ir balto vīriešu upuri, un diezgan daudzas sievietes arī dzied līdzi šim meldiņam.
Lasīt visu...

Lursoft
Iepriekšējie komentāri un viedokļi Foto

Valsts "augstākā līmeņa vadītājus" par jūsu naudu turpināsim attīstīt vēl līdz pat 2022.gadam

Nepārtraukta attīstība – tas ir atslēgvārds, kas attiecas uz ikvienu mūsdienīgu cilvēku, tai...

Foto

Viņš pats sev bija varonis

Šis teksts ir mana pateicība profesoram Mavrikam Vulfsonam. Viņam šodien ir dzimšanas diena. Profesors bija un ir viens no lielākajiem cilvēkiem...

Foto

Tieši augstākā līmeņa Latvijas valsts vadītājus visvairāk demonstrē izdegšanas pazīmes

Par Valsts kancelejas organizētajiem apzinātības treniņiem “Augstākā līmeņa vadītāju attīstības programmā”: apzinātības treniņi bija viena no Augstākā...

Foto

Iesniegums KNAB par Madonas novada atbildīgo amatpersonu rīcību

Ar šo vēlos informēt par Madonas novada atbildīgo amatpersonu Gunta Ķevera un Ivara Miķelsona ieņemamā amata iespējamo ļaunprātīgo...

Foto

Krievija

Lasot latviešu patriotu rakstus, bieži jālasa vai nu kādas no dzīves atrautas teorijas vai arī raksti, kuros, kā mēdz teikt datorspeciālisti, «pēc noklusējuma» mums automātiski...

Foto

Reputācijas šķidrā reputācija

Reputācijas sociālais institūts (uzstādījums, iekārtojums sabiedrībā) uz planētas nodibinājās reizē ar pirmo divu cilvēku piedzimšanu. Ievas un Ādama laikā jau bija reputācijas sociālais...

Foto

Slēptās verdzības darbības principi

Patērētāju kults, kas valda mūsdienu Rietumu pasaulē, nav brīvas sabiedrības izpausme. Tas tiek uzturēts ar mūsdienu verdzības mehānismu palīdzību....

Foto

Latvijas „sabiedriskā” radio žurnālists: ja kāds ierēdnis vai politiķis ir dusmīgs, darbs ir padarīts labi

Latvijas Žurnālistu asociācija turpina interviju sēriju mediju kritikas projekta ietvaros. Viens...

Foto

Nostāja, ka migrācija var radīt apdraudējumu Latvijas sabiedrībai, ir pretrunā žurnālistu ētikas kodeksam

Decembrī Latvijas publisko telpu sarunās par migrāciju dominēja spraiga viedokļu apmaiņa par ANO...

Foto

Vējoņa un Kučinska gadumijas uzrunas

Publicējam Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa un Ministru prezidenta Māra Kučinska gadumijas uzrunas....

Foto

Helisata

Viņa dzīvoja kaimiņos vienu māju tālāk. Veca sieviete. Ar dziļām rievām sejā, vairāk līdzīgas cirtuma rētām nekā laika pēdām. Sirmi, sirmi mati. Smaga nospiedoša gaita,...

Foto

Es balsošu pret „Vienotības” valdību un uz to aicināšu arī KPV frakciju

Esmu izlēmis - es balsošu pret Vienotības valdību un uz to aicināšu arī frakciju...

Foto

MVU žurnālistikas fakultātē bija nākamo spiegu kalve. S.V. arī?

Ideoloģiskie apsvērumi ir svarīgi, bet ne vienīgie, kādēļ VDK tik ļoti uzmanīja un pārbaudīja Maskavas Valsts universitātes...

Foto

Vai Latvija ir demokrātiska valsts un Ārlietu ministrija to zina?

Kad biju mazs, es tam ticēju. Tagad, it īpaši pēc pēdējām vēlēšanām, tam tic retais. Jo...

Foto

Vēlreiz par valsts drošību

Ja tauta ir valstsnespējīga, tautas politiskā apziņa ir nulles līmenī, tauta neciena valstisko suverenitāti un savu valsti ar prieku nodod valdīt ārpasaules...

Foto

Vēstījums 2018. gada Ziemsvētkos

Ziemsvētkus sauc par brīnumu laiku. Mēs varam pārnest mājās eglīti, skatīties uz to un domāt – lūk, brīnums! Mazā sēkliņā Dievs ir...

Foto

Bērnu galēšana... ar cirvjiem

Šis ir laiks, kad cirvju vicināšanu vismaz uz brīdi varētu nolikt malā. Vismaz attiecībā pret neaizsargātiem bērniem! Par tiem šodien būs runa. Jo...

Foto

Juta Anna nodarbojas ar mūsu partijas biedru vervēšanu VDK vislabākajā manierē un tradīcijās

Mūsu partiju šobrīd cenšas šķelt, cerot, ka mūsu partijā būs nodevēji. Ļoti aktīvi....